Gendant traukiniams, nykstant autobusų maršrutams ir veriantis duobėms keliuose, socialdemokratai toliau bando įtikinti Seimo daugumą, kad pinigų padėčiai gelbėti yra – tereikia politinės valios.
„Nematydami jokių Vyriausybės žingsnių, šį kartą siūlysime visas surenkamas „vinječių mokesčio“ lėšas ir 80 proc. pajamų iš degalų akcizo skirti kelių priežiūrai ir plėtrai“, – sako idėjos autorius, Seimo narys socialdemokratas Eugenijus Sabutis.
Anot parlamentaro, „duobėje atsidūrė“ ne tik kelių tinklas, bet ir visas susisiekimo sektorius.
„Keliauji mašina? Šokinėsi per duobes. Lauki traukinio? Gali ir nesulaukti. Geriausiu atveju vėluos. Ir net kai į jį įsėsi, gali nepasiekti kelionės tikslo, nes jis suges. Tarpmiestinių autobusų maršrutų vis mažiau, autobusai pasirodo vis rečiau. Kaimiškų vietovių gyventojai baigia užmiršti, kaip atrodo autobusas.
O jeigu reikia pas gydytoją? Gerai, jeigu turi ko paprašyti, kad pavėžėtų. Gyventojai jaučiasi vis labiau atkertami nuo miestų“, – liūdną vaizdą piešia E. Sabutis.
Jis primena, kad Ingridos Šimonytės Vyriausybė savo programoje žadėjo „stiprinti šalies vidaus susisiekimo sistemą“, „mažinti kaimo ir mažų bei vidutinių miestų atokumą“, „modernizuoti geležinkelių infrastruktūrą“.
„Praėjo beveik treji metai, kai konservatorių vadovaujama Vyriausybė stovi prie vairo. Viskas matuojama tik lentelėmis, nuolat ieškant, kaip panaikinti kokią nors svarbią socialinę, bet „pelno nenešančią“ funkciją. Tai vadinama burtažodžiu „optimizacija“, – komentuoja E. Sabutis.
„Štai sektoriaus milžinė AB „Lietuvos geležinkeliai“ praėjusiais metais ėmė naikinti „pelno nenešančius“ traukinių maršrutus šiaurės Lietuvoje. Akivaizdu, kad valstybinei įmonei šio regiono gyventojai tapo našta. Žmonėms siunčiama žinutė: tu ir tavo rajonas mums nepelningas“, – stebisi parlamentaras.
E. Sabutis primena neseną įvykį, kai kelionė traukiniu Vilnius–Klaipėda virto košmaru: daugelis keleivių savo namus pasiekė tik kitą rytą, kelionė užtruko beveik pusę paros.
„Į viešumą vienas po kito kylantys atvejai rodo, kad traukinių parko būklė – tragiška. Sugedusius keleivinius traukinius vis dažniau turi traukti seni šilumvežiai, bet ir jie po keliasdešimties kilometrų palūžta. Tada keleiviai persodinami į autobusus – jų kančios tęsiasi kratantis duobėtais keliais“, – pažymi Seimo narys.
Anot jo, šiame fone Susisiekimo ministerijos deklaruojamas siekis „persodinti“ gyventojus iš automobilių į traukinius skamba kaip pasityčiojimas. Komentuodamas kelių būklę, E. Sabutis primena, kad net 40 proc. šalies kelių įvertinti kaip blogi arba labai blogi.
„Didžioji dalis kelių jau ilgą laiką nesulaukė net būtinojo remonto, ką ir kalbėti apie kapitalinį sutvarkymą. Kiekviename Lietuvos rajone ir mieste rasime kelių, kurių būklė kritinė. Kelių sektorius šiuo metu praktiškai užmirštas. Nors priemonių, kaip padidinti finansavimą keliams, tikrai yra“, – įsitikinęs parlamentaras.
Jis ragina Kelių priežiūros ir plėtros programai skirti bent 80 proc. pajamų, gautų už degalų akcizą, taip pat visas surenkamas kelių naudotojo mokesčio (vinječių) pajamas.