Paaiškėjus, kad dėl Vyriausybės aplaidumo darosi neaišku, iš kur reikės paimti trūkstamus milijardus eurų, norint užbaigti didžiausią infrastruktūros projektą nepriklausomų Baltijos valstybių istorijoje – „Rail Baltica“, socialdemokratai įspėja, kad valdantieji šią „milijardinio deficito bombą“ ketina numesti būsimai Vyriausybei.
Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkės Vilijos Blinkevičiūtės vertinimu, „Rail Baltica“ – viena iš daugelio „tiksinčių bombų“, kurias po savęs paliks „lagaminus besikraunanti valdančioji dauguma“.
„Rail Baltica“ projekto nesėkmę lėmė Vyriausybės aplaidumas.
Ministras Marius Skuodis ir premjerė Ingrida Šimonytė turėtų pripažinti, kad milijardinis deficitas projekto biudžete – jų darbo rezultatas. Projektas mažiausiai penkeriais metais atsilieka nuo 2017 m. nustatyto grafiko. Geležinkelis turėjo būti pastatytas ir parengtas eksploatuoti iki 2025 m. pabaigos. Vėluoja visi projektavimo ir teritorijų planavimo procesai. Dėl to Lietuvai papildomai reikės mažiausiai 9 milijardų eurų. O blogiausia tai, kad neliko pinigų… traukiniams: lėšų net nenumatyta, traukinių pirkimas gali užtrukti iki 8 metų“, – komentuoja V. Blinkevičiūtė.
Anot Seimo ekonomikos komiteto vicepirmininko, socialdemokrato Gintauto Palucko, projekto kainai išaugus keturis kartus, Vyriausybė bus priversta mažinti išlaidas kokybės sąskaita.
„Atsivėrus milijardinei biudžeto skylei, ministerija mažins darbų apimtis.
Vietinės stotys bus statomos tik „minimalaus funkcionalumo“ arba išvis nestatomos, o vietoj dvikelės geležinkelio linijos bus tiesiama vienkelė.
Dabartinis Europos Sąjungos finansavimo laikotarpis baigiasi 2027 m. Niekas neturi atsakymų, iš kur paimti trūkstamus milijardus, bet projekto tiesiog nutraukt irgi neįmanoma“, – komentuoja G. Paluckas.
Socialdemokratas atkreipia dėmesį, kad „Rail Baltica“ įgyvendinimui taikomi griežti laiko apribojimai: geležinkelis turi būti nutiestas ir pradėtas eksploatuoti iki 2030 m.
„Taigi niekas neklausys Lietuvos valdžios dejonių ir pasiteisinimų: trūkstamus milijardus turėsime susirasti patys, antraip neteksime dar daugiau. Projektas gali tapti netinkamu finansuoti ES lėšomis“, – įspėja G. Paluckas.
Parlamentaras pažymi, kad vis dar nėra priimti esminiai sprendimai: dėl traukinių įsigijimo, atsakomybės ir geležinkelio valdymo, pelno ir nuostolių pasidalijimo, konfliktų sprendimo.
„Kalbame apie geležinkelį, bet visai neaišku, kas juo važiuos.
Ministerija nežino, ar traukiniai bus perkami, ar nuomojami, o traukinių įsigijimo ir priežiūros išlaidos išvis neįtrauktos į projekto biudžetą.
Baisiausia tai, kad šios išlaidos negali būti finansuojamos Europos Sąjungos pinigais“, – pažymi Seimo narys socialdemokratas G. Paluckas.