Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) 2022 metų birželio 20 duomenimis, kasmet kelių transporto avarijose pasaulyje žūsta apie 1,3 milijono žmonių . Susižeidžia turbūt dešimt kartų daugiau. Ir susižeidžia taip, kad jaus pasekmes iki grabo lentos. Pasekmes jaus ir jų aplinkos žmonės, valstybės biudžetas. Pagal PSO – kelių transporto avarijos daugumai šalių kainuoja apie 3 % jų bendrojo vidaus produkto (BVP).
Panašus mastelis ir Marijos žemėje. Žūsta nekalti žmonės. Ką daryti? 1 – adekvačiai bausti neturinčius teisės vairuoti. Ne administracinis areštas 30 parų, bet pataisos namai pusei metų. Taip išgaudysim probleminius recidyvistus. Kartais pažeidėjų sužaloti žmonės atsėdi, o tiksliau atguli daugiau, nei pusmetį. Dažnai jų apskritai nelieka gyvųjų tarpe. Pažeidėjau – tu juk tuoj užmuši 5 žmones. 5 šeimos galimai neteks maitintojo, valstybei dešimtis tūkstančių kainuos paros reanimacijoje ir reabilitacijoje, biudžetas praras 5 savo fundatorius. 2 – visada konfiskuoti automobilį. Nesvarbu, kad jis ne pažeidėjo. Kažkas davė įmonės arba savo automobilį žudikui. Sekantį kartą labiau pagalvos prieš duodamas. 3 – grąžinti balų sistemą. Administracinis areštas su automobilio konfiskavimu už 10 balų. 4 – vidutinio greičio matavimas.
Mačiau kaip stebuklingai važiavimo manieras pakeitė vidutinio greičio matavimas kelyje Klaipėda – Palanga. O kodėl negalime panašių sistemų įrengti visuose Lietuvos keliuose? Brangu ar pigu – nuomonė. Išlaidos tiesiogiai gelbės gyvybes. 3 % Lietuvos 2022 metų BVP, to meto kainomis (67,1 mlrd. Eur) – 2,013 mlrd Eur.
Daugelį žūčių ir sužalojimų keliuose sukelia viršytas greitis. Pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją – pernai pasiekėme mažiausią žuvusiųjų keliuose skaičių per visą Nepriklausomybės laikotarpį. 120 žmonių. 120 žmonių per daug. Jei imsime, kad grubiai 2/3 žmonių žūsta dėl viršyto greičio: 120 * 2/3=80. Padalinkime 3% Lietuvos BVP iš 80 žuvusių. 25162500 Eur. Tai pagal PSO ir susisiekimo ministeriją Lietuvos mokytojų atlyginimai, tiltų remontai, biudžetininkų atlyginimai ir kitos biudžeto išlaidos dėl vieno žuvusio keliuose praeitais metais neteko virš 25 milijonų eurų! Pagal trivialią kaštų ir naudos analizę vidutiniai greičio matuokliai turėtų stovėti visuose keliuose. Žinau, kad yra vairuotojų, kurie vidutinio greičio matavimo zonoje palekia, tada sustoja pakeliui, palaukia ar pavalgo, tada važiuoja toliau išvengdami bausmės. Greičio matuokliai turėtų būti sustatyti ties visais išvažiavimais, kas du kilometrus, jei reikia. Vienas nežuvęs žmogus yra plius 25 milijonai eurų. Gavote baudą po pusės metų? Aišku kur yra butelio kakliukas – reikia daugiau etatų, daugiau finansavimo, geresnės techninės bazės. Neturite teisės pykti, kad Jums vėlai atėjo bauda – mes gelbėjam gyvybes, sveikatas, gyvenimus. Tai apskritai neįkainojama.
Vairuotojai – tai Jums gaila nueiti miegoti pusvalandžiu anksčiau? Tam, kad atsikeltumėte anksčiau ir skubėdami neužmuštumėte nieko? Pykstate ant greičio neviršijančių žmonių? Per juos pažiūrėsite viena serialo serija mažiau? Vairuotojų sąmoningumas auga, supratimas atsiranda. Žmonės supranta, kad negalima vairuojant maigyti telefono – parduodama vis daugiau audioknygų. Kiekvienas atsimename atvejį, kai atsiveja kažkas iš paskos, nors važiuoji ant leistino greičio ribos. Ne tik atsiveja – šviesomis mirgina, naudoja garso signalą gestus rodo, kartais kėsinasi atlikti veiksmus iš baudžiamojo kodekso. Žudikai. Tai siauro mąstymo žmonės – kodėl mes turime kentėti? Gerbiami Seimo nariai, ministrai – ar girdite?