Tarpmiestinės kelionės tampa prabangos dalyku.
Šiandien kelionė tarpmiestiniu autobusu į darbą gali kainuoti daugiau nei pusę minimalios algos per mėnesį: pavyzdžiui, jeigu kasdien autobusu vykstate iš Eišiškių į Vilnių ir atgal, kelionė jums atsieis 12 eurų per dieną, taigi apie 300 eurų per mėnesį.
Vežėjai prognozuoja, kad kainos dar pašoks jau artimiausiu metu.
Be to, susisiekimas darosi vis sunkiau prieinamas. Vyriausybė planuoja „optimizuoti“ tolimojo susisiekimo tinklą – valdžios žargonu tai reiškia mažinimą. Vežėjai dar pernai nerimavo, kad dėl pertvarkos vietoj daugiau nei 360 maršrutų ateityje liks vos 50.
Socialdemokratų Seimo frakcijos seniūnas Gintautas Paluckas kviečia galvoti apie nemokamą viešąjį transportą. Parlamentaras sako nesuprantąs, kodėl nemokamo transporto idėja valdžiai „kelia siaubą“. Išlaidas jis siūlo padengti dėl infliacijos padidėjusiomis valstybės biudžeto pajamomis.
„Kai kuriose savivaldybėse vietinės valdžios suteikiamos kompensacijos ir šiaip sudaro iki 90 proc. viešojo transporto parkų biudžetų“, – pažymi G. Paluckas.
Seimo narė socialdemokratė Orinta Leiputė piktinasi, kad Ingridos Šimonytės Vyriausybė nesvarsto nė vienos iš opozicijos siūlomų priemonių regionų žmonėms gelbėti.
„Valstybė turėtų dotuoti bent keliones į darbą. Pavyzdžiui, Latvijoje tarpmiestinis susisiekimas autobusais yra dotuojamas valstybės“, – pažymi parlamentarė.
Socialdemokratams ypač neramu dėl atokiau nuo rajonų centrų gyvenančių vyresnio amžiaus žmonių, kurie bus priversti keliauti pas gydytojus dešimtis kilometrų, nes ligoninės naikinamos, mažinamos.
„Kainoms drastiškai kylant, kelionė tarp miestų tampa prabangos dalyku. Geležinkeliai irgi grasina branginti bilietus. Bet girdime, kad geležinkeliams skiriama milžiniška subsidija. Gal ir keleiviai sulauks gerų naujienų? Juk įmonė – valstybinė“, – klausia O. Leiputė.
Parlamentarė pažymi, kad ir šiandien kai kurias vietoves autobusas pasiekia tik kartą per dieną, vakare – kaip žmonėms nuvykti pas gydytoją?
„O kas liks po „optimizacijos“? Gyventojų, ypač senjorų, situacija jau dabar tragiška. O jeigu atokūs regionai liks be tiesioginių maršrutų į miestus, jeigu tarpmiestiniai maršrutai jungs tik regionų centrus ir didžiuosius miestus, labiau nutolusios savivaldybės bus tarsi atkirstos nuo civilizacijos“, – nuogąstauja O. Leiputė.
„Vyriausybė nesugeba apsidairyti aplinkui, pasimokyti iš kaimyninių šalių. Vėl reikės užsakyti išsamų parlamentinį tyrimą, kokios pagalbos priemonės taikomos kitose Europos valstybėse“, – nusivylimo neslepia socialdemokratė.
„Kaip jums toks reikalavimas: stotelė negali būti įrengiama, jeigu 3 kilometrų spinduliu yra gyvenvietė, kur gyvena mažiau nei 300 gyventojų, kur nėra ligoninės, mokymo įstaigos, nėra 100 darbo vietų? Jau ima atrodyti, jog visa Vyriausybė surėmusi pečius dirba, kad būtent taip ir būtų: kuo mažiau gyventojų, ligoninių, mokyklų, darbo vietų. Keliausime tik į kapus?“, – piktinasi O. Leiputė.
Anot parlamentarės, gandai apie planuojamą mokestį už naudojimąsi keliais tik didina nerimą.
„Nematome jokių ryžtingų žingsnių dėl degalų akcizo. O jei smogtų mokestis už naudojimąsi keliais, per metus už vieną tarpmiestinį autobusą įmonei tektų sumokėti 10 kartų daugiau, nei moka dabar. Savaime aišku, kad ir bilietai keleiviams pabrangtų atitinkamai“, – įspėja Seimo narė socialdemokratė O. Leiputė.
Socialdemokratas Linas Jonauskas Seime užregistravo pasiūlymą dėl nemokamo transporto senjorams, neįgaliesiems ir kitoms pažeidžiamiausioms žmonių grupėms.