Išrinktoms savivaldybių taryboms ir merams − nauji įgaliojimai

Partijos naujienos
2023-03-31

Kovo mėnesį savivaldos rinkimuose išrinktus naujus savivaldybių tarybų narius ir merus pasitiks pokyčiai. Rytoj, balandžio 1 d., įsigalioja Vietos savivaldos įstatymo pakeitimai, pagal kuriuos bus pradėtas taikyti naujas mero ir tarybos įgaliojimų modelis.

Naująjį modelį rengusioje darbo grupėje dirbęs Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) frakcijos seniūnės pavaduotojas Eugenijus Sabutis apžvelgia svarbiausius būsimus pokyčius savivaldos valdymo sistemoje.

Meras taps stipresne politine figūra

Naująjį modelį rengusios darbo grupės nario, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto nario Eugenijaus Sabučio įsitikinimu, nors nei senasis, nei naujasis modelis nėra tobulas, įsigaliosiančiame įstatyme geriau išgrynintas mero vaidmuo, atliepti vietos gyventojų lūkesčiai.

„Nedidelėse savivaldose žmonės pirmiausia mato merą – žmogų, kuris sprendžia: jie kreipiasi į merą tiesiogiai, jam rašo laiškus ar net žinutes socialiniuose tinkluose. Ir praktiškai niekada gyventojai nerašo tarybai, joje esančiai frakcijai ar frakcijų nariams. Tačiau anksčiau galiojusiame įstatyme meras formaliai nebuvo tas, kuris viską spręstų, išskyrus tuos, kurie prisiimdavo sau tokį vaidmenį“, − pažymi E. Sabutis.

Pasak politiko, pagal naująjį modelį meras tikrai bus tas žmogus, kuris sprendžia.

„Žvelgiant iš teisinės pusės, tai yra labai aiškus atskyrimas: mums visiems, ir merams, ir taryboms tampa aišku, kas yra kas. Taryba yra atstovaujamoji, o meras – vykdomoji valdžia. Meras pavirsta tarsi ministru pirmininku“, − paaiškina E. Sabutis.

Seimo narys pabrėžia, kad šis įstatymas suteikia visas galimybes aktyviam, energingam ir turinčiam daug idėjų merui pagaliau jas įgyvendinti. Jo įsitikinimu, meras dėl dabartinių ir suteiktų naujų funkcijų taps stipresnė politinė figūra, gal netgi stipriausia politinė figūra savivaldoje.

Tarp reikšmingesnių pokyčių parlamentaras išskiria merui suteiktą teisę pačiam formuoti savo komandą.

„Meras galės apsispręsti ne tik dėl vicemerų, administracijos direktoriaus, bet kartu su taryba – ir dėl didesnės mero politinės komandos, įvertinus poreikį, kokiose srityse savivalda turėtų pasitempti ir įdėti daugiau indėlio. Dabar nė vienas meras negalės sakyti, kad čia ne aš, o taryba man primetė ar paskyrė netinkamus komandos narius. Tačiau didesnė laisvė atneš ir daugiau asmeninės atsakomybės“, − atkreipia dėmesį Seimo narys.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narys sakė norintis tikėti, kad su nauja tvarka galbūt baigsis politinis turgus, kuris būdavo anksčiau formuojant valdančiąją koaliciją ir derantis dėl postų.

Tarybos vaidmuo

Pasak E. Sabučio, daug diskusijų buvo dėl to, koks bus tarybos vaidmuo, kokios funkcijos jai lieka.

„Tarybai lieka labai daug ir pirmiausia – atstovavimas. Sutarėme, kad taryboje turėtų būti visi lygūs, todėl joje neturėtų būti pirmininko ar jo pavaduotojo“, − sako Seimo narys.

Be to, anot jo, tarybai suteikta nemažai galių apsispręsti pačiai, pavyzdžiui, taryba turės daugiau laisvės rengiant savo veiklos reglamentą. Parlamentaras akcentuoja, kad taryboje taip pat praplėstos opozicijos galios, oficialiai įteisintas opozicijos lyderis ir jo vaidmuo, opozicija turės galimybę du kartus per metus formuoti savo darbotvarkę, posėdžių metu gauti atsakymus į jai rūpimus klausimus iš mero, vicemerų, direktoriaus, savivaldybės pareigūnų.

Politikas teigė esantis absoliučiai įsitikinęs, kad, naująjį modelį pritaikius praktiškai, prie šio įstatymo tobulinimo dar teks grįžti. Be to, pasak jo, vis dar reikia toliau stiprinti savivaldybių savarankiškumą, ypač finansinį.

Meras – vykdomoji institucija

Iki šiol meras buvo ne tik savivaldybės atstovaujamosios institucijos – savivaldybės tarybos narys ir vadovas, bet ir atskira nuo savivaldybės tarybos vienasmenė savivaldybės institucija – savivaldybės, kaip įstatymo nustatyto valstybės teritorijos administracinio vieneto, vadovas.

Dabar, pagal įsigaliosiantį įstatymą, savivaldybės taryba bus atstovaujamoji institucija, o savivaldybės meras – savivaldybės vadovas, turintis vietos valdžios ir viešojo administravimo teises ir pareigas, t. y. vykdomoji institucija. Meras nebebus tarybos narys.

Tarp svarbių naujovių – nuo šių rinkimų pradedamas riboti merų kadencijų skaičius. Šiemet išrinktieji į pareigas galės būti perrinkti dar ne daugiau kaip du kartus iš eilės. Taigi asmuo, tris kadencijas iš eilės ėjęs mero pareigas, negalės būti renkamas meru ketvirtajai kadencijai iš eilės.

Pagal įsigaliosiančius pakeitimus, savivaldybės meras planuos savivaldybės tarybos veiklą, sudarys savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkes ir teiks savivaldybės tarybos sprendimų projektus, šauks savivaldybės tarybos posėdžius ir jiems pirmininkaus, pasirašys savivaldybės tarybos sprendimus ir posėdžių, kuriems pirmininkavo, protokolus. Merui pavesta parengti savivaldybės biudžetą, jis bus atsakingas ir už jo vykdymą.

Kasmet iki birželio 15 dienos meras privalės tarybai raštu atsiskaityti, kaip įgyvendinami įstatymai, Vyriausybės nutarimai, tarybos sprendimai, vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai.

Pagal naują tvarką meras, o nebe administracijos direktorius organizuos savivaldybės strateginio planavimo procesą, teiks tarybai tvirtinti savivaldybės bendrąjį planą ar savivaldybės dalių bendruosius planus, tvirtins detaliuosius planus ir vietovės lygmens specialiojo teritorijų planavimo dokumentus.

Kitaip nei anksčiau, meras nebeturės balsavimo teisės savivaldybės tarybos posėdžiuose sprendžiamais klausimais. Tačiau meras turės teisę nepasirašyti savivaldybės tarybos priimtų sprendimų ir juos motyvuotai grąžinti pakartotiniam nagrinėjimui. Tokiu atveju, savivaldybės taryba galės arba pritarti mero motyvuotam grąžinimui, arba patvirtinti pirminį priimtą sprendimą.

Merui laikinai negalint eiti savo pareigų (pvz., dėl atostogų, laikinojo nedarbingumo), jį pavaduos vicemeras, tačiau mero įgaliojimams nutrūkus ar naujam merui neprisiekus laikinai jo pareigas eis savivaldybės tarybos sprendimu paskirtas tarybos narys.

Vicemerai bus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai

Pagal naują tvarką, vietoj mero pavaduotojo pareigybės atsiras vicemerų pareigybė. Vicemerai turės būti skiriami ne iš tarybos narių, kaip buvo iki šiol. Vicemeras bus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, kaip ir savivaldybės administracijos direktorius.

Keisis administracijos direktoriaus įgaliojimai, jis bus tik įstaigos vadovas. Kartu bus naikinama savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojų pareigybė.

Meras savo vienasmeniu sprendimu turės teisę paskirti administracijos direktorių, o skiriant vicemerą pirmiausia reikės atsiklausti savivaldybės tarybos. Tačiau jeigu savivaldybės taryba ir nepritars mero siūlomai vicemero kandidatūrai, meras vis tiek turės teisę savo sprendimu paskirti jį vicemeru.

Naujomis nuostatomis bus sudaroma galimybė savivaldybės tarybos nariams pareikšti nepasitikėjimą vicemerais ar savivaldybės administracijos direktoriumi, tačiau ar juos atleisti, ar ne iš užimamų pareigų, spręs meras.

Savivaldybės taryba, komisijų ir komitetų darbas

Įstatyme įtvirtinama savivaldybės tarybos dauguma, mažuma, opozicija ir opozicijos lyderis. Taip pat patikslinamas tarybos narių frakcijos ir grupės sudarymas, papildomai įteisinama mišri grupė. Be kita ko, nustatoma papildomų teisių savivaldybės tarybos mažumai, opozicijai ir opozicijos lyderiui.

Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 41 ir daugiau narių, frakciją turės sudaryti ne mažiau kaip 5 savivaldybės tarybos nariai, 27–31 narį turinčioje savivaldybės taryboje frakciją turės sudaryti ne mažiau kaip 4 savivaldybės tarybos nariai, kitose – ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai.

Įstatyme nustatoma minimali trukmė, kiek privalu leisti pasisakyti, klausti, atsakyti į klausimus savivaldybės tarybos posėdyje, sudaroma papildoma galimybė savivaldybės tarybos mažumai turėti savivaldybės tarybos mažumos valandą, kurios metu jie turės galimybę užduoti klausimų merui, vicemerams, administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus.

Be to, savivaldybės tarybos mažuma kartą per pusę metų turės teisę įtraukti klausimus į vieną savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkę. Dar viena naujovė – savivaldybės tarybos komisijų ir komitetų posėdžiai, išskyrus uždari, turės būti tiesiogiai transliuojami.

Keisis savivaldybės kolegijos sudarymas

Savivaldybės tarybos kolegija keičiama į savivaldybės kolegiją, tikslinamas jos sudarymas ir papildomas klausimų, kuriuos ji nagrinėja, sąrašas, kuris, be kita ko, yra nebaigtinis.

Priimtais pakeitimais išplečiamas asmenų, kurie įeina į savivaldybės kolegiją, sąrašas. Į jį bus įtraukiamas meras, vicemerai, administracijos direktorius, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkai, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkai, opozicijos lyderis. Taip pat įtvirtinama, kad kolegija gali būti sudaryta savivaldybės tarybos sprendimu. Kolegijos posėdžiams pirmininkaus meras.

Gaukite naujienas į savo el. paštą

Naujienos apie renginius bei svarbūs straipsniai

Gaukite naujienas į savo el. paštą

Naujienos apie renginius bei svarbūs straipsniai

Prašome palaukti

Ačiū. Jūsų registracija sėkminga.

Mūsų partneriai