Dabartiniame paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių reguliavime yra daugybė spragų, – konstatuoja Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto narys socialdemokratas Julius Sabatauskas, trečiadienį Seime surengęs spaudos konferenciją.
„Gerai bent tiek, kad tokia transporto priemonė kaip elektriniai paspirtukai pagaliau atsirado teisės aktuose. Tačiau pėsčiųjų ir pačių vairuotojų saugumas vis dar paliktas likimo (ir savivaldos) valiai“, – komentuoja parlamentaras.
J. Sabatauskas ragina įstatyme įtvirtinti imperatyvų reikalavimą šalmus dėvėti visiems elektrinių paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių vairuotojams. Tokį įstatymo pataisų projektą parlamentaras registravo Seime drauge su Seimo nariu Andriumi Vyšniausku.
„Nesusimąstantys vairuotojai patyrę traumą sukelia ne tik skausmą ir išgyvenimus, bet ir užkrauna didžiulę finansinę naštą sau, savo artimiesiems ir valstybei. Ilgą nedarbingumą apmoka valstybė, taigi mes visi“, – pabrėžia J. Sabatauskas.
Anot jo, blogai ir tai, kad vis dar nėra atsakymų, kaip nustatyti, identifikuoti, surasti pažeidėjus, kas turi ir gali kontroliuoti tokius pažeidimus kaip greičio viršijimas, kaip pažeidėjai turėtų būti baudžiami.
P. Pinelis: už dabartinį chaosą tiesiogiai atsakinga savivaldybė
Pasak Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario Povilo Pinelio, verslo lobistams pavyko įtikinti Seimą permesti atsakomybės naštą savivaldai.
„Sostinės valdžia labai garsiai pristatė paspirtukų parkavimo zonas. Deja, šios zonos buvo įrengtos verslui už visų miestiečių pinigus – ir tik ten, kur tam verslui patogu.
Kodėl apsiribojama tik centru? Kodėl Šeškinėje, Pašilaičiuose, Antakalnyje, Žirmūnuose paspirtukai ir toliau voliojasi bet kur, ant šaligatvių ir net įkelti medžiuose? Už dabartinį chaosą tiesiogiai atsakinga savivaldybė“, – įsitikinęs P. Pinelis.
„Štai kylanti konservatorių žvaigždė Adomas Bužinskas praėjusiais metais susikvietė žurnalistus ir žadėjo, kad nuo šiol bus pradėtas drausti paspirtukų judėjimas šaligatviais. Bet šis ribojimas baigėsi kur prasidėjęs – dviejose gatvelėse, nors Vilniaus gatvių tinklas – tai tūkstančiai kilometrų“, – komentuoja miesto tarybos narys.
Jis atkreipia dėmesį, kad net ir šalia puikių, naujų dviračių takų „toliau vyksta pėsčiųjų terorizavimas“, nes paspirtukininkai dažnai važiuoja šaligatviu, o ne dviračių taku.
Socialdemokratas ragina Vilniaus vadovus liautis „tingėti ar pataikauti verslininkams“ ir pradėti rūpintis miestiečių interesais.
Klinikos direktorius D. Matkevičius: sugriežtinti reikalavimai jau duoda rezultatų
Vilniaus Universiteto ligoninės Žalgirio klinikos direktorius Dalius Matkevičius pabrėžia, kad nors ir pavėluotai įteisinti, reikalavimai paspirtukininkams jau duoda teigimų rezultatų.
„Sunkių lūžių, kraupių sužalojimų atvejų, susijusių su paspirtukais, kai asmens nedarbingumas dėl traumos gali trukti ir 2 metus, 2022 m. buvo 710, o 2023 – jau tik 409“, – statistika dalijasi gydytojas.
Mirtinų atvejų 2023 m. nefiksuota nė vieno, nors prieš priimant pataisas Seime, mirčių dėl paspirtukų incidentų kreivė buvo pradėjusi sparčiai kilti.
Gydytojas taip pat atkreipė dėmesį, kad maisto išvežiotojai niekada nepatiria traumų, nors naudojasi mikrojudumo priemonėmis – tai p yra todėl, kad jie naudoja kokybiškas, patikimas, įvairias saugos priemones: šalmus, nugaros įtvarą ir kitas.
Spaudos konferencijos dalyviai sutarė, kad paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių vairuotojų dėvimi šalmai turėtų būti tokie, kad patikimai apsaugotų visą veidą, ypač apatinę veido dalį, nes ji labiausiai nukenčia incidentuose.