Socialdemokratai kritikuoja „neadekvatų“ kelių bei tiltų finansavimą ir siūlo kelių tvarkymui panaudoti automobilių registracijos mokesčio pajamas.
Vyriausybei patvirtinus 2023–2025 m. kelių priežiūros ir plėtros finansavimo sąmatą, socialdemokratų lyderė Vilija Blinkevičiūtė įspėja, kad „tik laiko klausimas, kada sulauksime naujų skaudžių nelaimių“.
„Atrodo, net įgriuvusio tilto Kėdainiuose atvejis, galėjęs pasibaigti žmonių žūtimi, susisiekimo ministrui ir Vyriausybei didelio įspūdžio nepadarė. Numatytas finansavimas kelių priežiūrai, plėtrai, žvyrkelių asfaltavimui, kelių ir tiltų rekonstravimui neatitinka realybės. O realybė tokia: mažiausiai 72 tiltai ir viadukai šalyje yra avarinės būklės. Šalis skęsta dulkėse. Visas socialdemokratų iniciatyvas Seime dėl papildomų lėšų žvyrkelių asfaltavimui ir kelių priežiūrai valdantieji sužlugdė. Menkos lėšos su kiekviena diena menksta dėl infliacijos: medžiagos, remontas ir kelių tiesimo darbai jau pabrango trečdaliu“, – pažymi V. Blinkevičiūtė.
Kaip skelbiama Vyriausybės patvirtintoje Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų naudojimo 2023–2025 m. sąmatoje, žvyrkelių asfaltavimui 2023 m. skirta 49 mln. EUR, o 2024 ir 2025 m. numatyta skirti po 5 mln. EUR.
E. Sabutis: žmonių saugumo sąskaita dangstomos biudžeto skylės
Seimo narys socialdemokratas Eugenijus Sabutis siūlo gelbėtis iš padėties: kelių tvarkymui parlamentaras siūlo panaudoti surenkamas „automobilių taršos“ (registracijos) mokesčio pajamas.
„Atsirastų papildomų lėšų apleistai kelių tinklo infrastruktūrai prikelti, ypač – skubiam avarinės būklės tiltų remontui. Kelių infrastruktūra toliau nyksta akyse. Dabartinis finansavimas nebeužtikrina net esamo kelių tinklo išsaugojimo, o apie plėtros projektus galima tik pasvajoti“, – piktinasi parlamentaras.
Jo siūlymu, iš automobilių registracijos mokesčio surenkamomis pajamomis galėtų būti papildyta Kelių priežiūros ir plėtros programos sąmata. Parlamentaras Seime įregistravo tam reikalingas įstatymų pataisas.
„Kelių – ir mūsų saugumo – sąskaita toliau dangstomos biudžeto skylės. Vėliau kapitališkai tvarkyti kelius kainuos daug brangiau, šiam sektoriui prireiks milijardinių investicijų. Tai tiksinti bomba“, – įspėja E. Sabutis.
„Šiandien nei Finansų, nei Aplinkos ministerija negali aiškiai atsakyti, kam skiriamos pajamos, gaunamos surinkus automobilių registracijos mokestį. Žmonės tikrai neprieštarautų, kad jų sumokamais pinigais būtų gerinami keliai“, – mano socialdemokratas E. Sabutis.
„Regitros“ duomenimis, pajamos iš automobilių registracijos mokesčio kasmet siekia daugiau kaip 30 mln. EUR.
Socialdemokratai siūlo keisti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo ir Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymus.