Jau 8 savivaldybės Lietuvoje savo lėšomis dalinai kompensuoja korepetitorių paslaugas. Neabejoju, nepaisant švietimo ministro ar kitų funkcionierių kritikos šiam sprendimui, korepetitorių paslaugas remiančių savivaldybių skaičius artimiausiu metu tik augs, nes tai – bene vienintelis būdas gelbėtis nuo švietimo sistemos Lietuvoje bankroto padarinių.
Matydami prastus kasmetinius matematikos brandos egzaminų rezultatus, atnaujintas bendrojo ugdymo programas, vadovėlių trūkumą, įvestus tarpinius moksleivių patikrinimus ir nuolatinį mokytojų trūkumą, mokinių tėvai ieško būdų, kaip pasirūpinti jų išsilavinimu, tinkamu pasiruošimu egzaminams ir sėkmingu jų išlaikymu. Nedramatizuojant, nuo mokyklos etapo rezultatų toliau priklausys ne tik tolimesnis mokinių studijų pasirinkimas, tačiau ir tolimesnis jų gyvenimas.
Vienas iš būdų, kaip padėti mokytis savo vaikams – korepetitorių pasitelkimas. Jei anksčiau korepetitorių samdymas būdavo tik turtingų ar turinčių vaikų su specialiaisiais poreikiais tėvų reikalas, tai šiandien ši paslauga yra tokia populiari, kad ja naudojasi ar svarsto tai daryti, didžioji dauguma tėvų. Korepetitorius tėvai samdo net vaikams, kurie dar net neina į mokyklą.
Korepetitorių paslaugos kainos priklauso ne tik nuo siekiamų rezultatų (yra ir tokių, kuriems tiesiog pakanka, kad jų vaikai išlaikytų brandos egzaminus), tačiau ir nuo miesto, dėstomo dalyko, užsakomų valandų skaičiaus, korepetitoriaus išsilavinimo, pasiekimų, kompetencijos ir t.t. Korepetitoriaus paslaugos valanda kainuoja nuo dešimties iki kelių šimtų eurų.
Rokiškio rajono savivaldybei nusprendus savo lėšomis prisidėti prie geresnių savivaldybės mokinių rezultatų, dėl šio veiksmo pasigirdo švietimo ministro kritika. Ministras Gintautas Jakštas sukritikavo savivaldybės sprendimą iš dalies kompensuoti 9-12 klasių moksleivių individualaus ugdymo pamokas. Priminsiu, savivaldybė nusprendė skirti 10 eurų susimokėjimui už privačią pamoką, o mokiniui iš socialiai remtinos šeimos bus skiriama 15 eurų.
„Savivaldybių pastangos padėti mokiniams, personalizuoti ugdymą yra sveikintinos, tačiau vis tik vertėtų ieškoti sprendimų, kaip stiprinti mokymo kokybę mokykloje, pasiūlyti individualią prieigą ir tikslinę pagalbą pagal konkrečius mokinių poreikius. Korepetitoriams skiriamus savivaldybės išteklius prasmingiau būtų skirti jau dirbantiems savivaldybės mokyklose mokytojams ar pritraukti naują mokytoją pasiūlant papildomai valandų ir atitinkamai atlygį“, – rašė švietimo ministras.
Gerbiamas ministre, niekas neabejoja, kad dalį savivaldybės lėšų būtų galima skirti savivaldybėje jau dirbantiems mokytojams ar tiems, kuriuos savivaldybė bando pritraukti, tačiau kai šalyje, programos „Renkuosi mokyti!“ tyrimo duomenimis, trūksta per 1,5 tūkstančių pedagogų, toks siūlymas mažų mažiausiai atrodo ciniškas.
Kiekviena savivaldybė gali skirti pinigų pedagogų persiviliojimui iš kitų rajonų, tačiau tai laikinas, niekur nevedantis sprendimas. Nuo to, kad mokytojas darbą kasmet rinksis vis kitoje, tuo metu didesnį atlyginimą siūlančioje savivaldybėje, mokytojų skaičius Lietuvoje nepadidės.
Kita vertus, švietimo ministras greičiausiai nežino, kad korepetitoriais dirba ne tik mažą atlyginimą ugdymo įstaigose gaunantys mokytojai, tačiau ir pedagoginio išsilavinimo neturintys žmonės. Puikius rezultatus brandos egzaminuose demonstravę studentai yra vieni geidžiamiausių korepetitorių, jau nekalbant apie tuos specialistus, kurie neturėdami pedagoginio išsilavinimo padeda mokiniams puikiai pasiruošti egzaminams.
Švietimo ministrui nederėtų kritikuoti savivaldybių, dalinai kompensuojančių korepetitorių išlaidas savo gyventojams, o pačiam ieškoti būdų, kaip efektyviau tvarkytis savo kieme. Streikuojantys mokytojai neketina pamiršti savo tikslų ir toliau aktyviai kovos dėl reikalavimų didinti mokytojų algas, mažinti klases ir mažinti krūvį švietimo darbuotojams.
Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga, kuri, beje, nėra formaliai sustabdžiusi mokytojų streiko, praėjusią savaitę kreipėsi į opozicines parlamentines partijas siūlydama ieškoti sutarimo dėl iškeltų reikalavimų. Tikiu, kad juos rasime, tačiau šiuo metu tai nė kiek nepadės mokiniams, kurių už kelių mėnesių laukia brandos egzaminai.
Savivaldybių sprendimas skiriant papildomas lėšas korepetitorių darbo kompensavimui gal ir nėra vienintelis instrumentas, kuris prikeltų bankrutuojančią šalies švietimo sistemą, tačiau bent jau užtikrins galimybę mokiniams toliau siekti savo tikslų.